La vita bella, eerste maand Italiaa - Reisverslag uit Parma, Italië van Jaap Bastiaansen - WaarBenJij.nu La vita bella, eerste maand Italiaa - Reisverslag uit Parma, Italië van Jaap Bastiaansen - WaarBenJij.nu

La vita bella, eerste maand Italiaa

Door: jaapbastiaansen

Blijf op de hoogte en volg Jaap

13 Maart 2012 | Italië, Parma

Buongiorno iedereen!

Jaaaaawel daar is die dan ein-de-lijk!! Mijn eerste verslag vanuit bella Italiaa! De eerste maand is inmiddels al bijna verstreken dus het werd wel eens tijd jullie op de hoogte te stellen van mijn activiteiten/belevenissen/grollen hier!
Zie het maar als een goed teken dat ik nu pas naar jullie schrijf, want de tijd tot nu toe hier is geweldig.

Voor vertrek keek ik wel uit naar de zon om eens mooi te ontsnappen aan de kou en de Hollandse winter. Een warm afscheid deed dan al goed, want was echt geweldig!! Bedankt iedereen daarvoor!
Enfin.. bij aankomst was er meteen iets goed loos, want in plaats van een scooter parade, vrouwen met blote benen en ijsco’s die langzaam wegsmolten was alles dat we zagen wit!
Heel Parma lag bedekt onder een dik pak sneeuw! Ai ai ai.. denk je goed de winter te ontlopen, ben je je moeder toch heel dankbaar voor die extra truien in je koffer!
Hoe dan ook, we maakten volgens de Italianen hier wel iets unieks mee.. ze hadden nog nooit zoveel sneeuw gezien op de daken, maar ze beloofden dat het een weekje later over zou zijn en ze hebben zich goed aan die belofte gehouden!

De eerste week maakte de sneeuw ook weinig uit, want we hadden het druk zat om alles hier te regelen wat betreft school en alle ijscobarren en pizzeria’s alvast op de kaart te zetten! Want behalve leuke restaurants en scooterwinkels viel ons nog iets op!! Want Koen, het is ongelofelijk maar waar.. maar die Ieren zitten ook al in Parma… en ook nog eens met grote getalen!
Een Irish pub mag dan ook niet ontbreken en die hebben we dan ook eens opgezocht om de sfeer te proeven!
Eerste week was het behalve installeren ook zaak om de lokale barren op te zoeken en het nachtleven een beetje te ontdekken (Irish pub zelf stelde niet zo heel bijzonder veel voor, gewoon gezellig). Naar wat rondvragen bij studenten kregen we steeds wel een opmerkelijk antwoord, want ze meldden dat het een rustige stad is.. maar wel eentje met 30.000 studenten. Dat ging er bij ons niet in en we gingen de stad verschillende keren in om een leuke kroeg te vinden.. maar het blijkt dus dat kroegen hier minder populair zijn, maar dat het juist de discotheken en houseparties (niet de muziek soort, maar die in een huis inderdaad!) zijn die de klok slaan hiero!

Via mijn Italiaanse tutor, Luigi (haha hoe kon het ook anders), konden we ons eerste weekend dan ook eens gaan beleven hoe het op deze beruchte houseparties er aan toe gaat.

Dit had zeker wel wat… bij binnenkomst van een heel mooi appartement werden we omarmd door ongeveer 50 andere studenten. In het midden van de kamer was een enorme pot met Sangria weggezet, bereidt door de Spanjaarden die hier in Parma met een grote groep hun land representeren (dat Spaans gaat dus ook weer helemaal goed komen)! Rond 11 uur bleek het niet te gaan om een studentenflat waar het feest was, want de bovenburen gingen eens goed op de vloer springen als teken dat het wel welletjes was geweest. Toen na een kwartier de muziek alsnog "volle bak" open stond begonnen we ons toch als brave Hendrikken af te vragen of we niet eens moesten gaan… "Maar neee tuurlijk nie man!". Bijna verontwaardigd reageerde ze hier toen we dat vroegen: het is pas afgelopen als de politie dat zegt!
Haha geweldig maar waar, want niet heel lang daarna stonden er dan 2 politie auto’s voor de deur om iedereen naar buiten te begeleiden. Heel vreemd maar dat schijnt hier de gewoonte te zijn!

Een andere gewoonte die ze hier kennen, deed ons ook goed! Schijnbaar reikt Carnaval verder dan Baviaonenland en heeft het zelfs Italië besmet. Na alle hatelijke berichten te hebben gehoord over hoe veel we wel niet misten en hoe gaaf het wel niet was, besloten wij een treinticket te kopen naar Venetië, want daar is het carnaval het grootst in Italië. Nou wordt het daar wel totaal anders gevierd, namelijk met maskers en dure kostuums en is het meer klassiek, toch was het echt overweldigend. Op deze drukste dag van het jaar zag je het ene extreme kostuum na de andere.
Eenmaal aangekomen op het San Marco plein was het natuurlijk helemaal een gekte. Een wijnfontein (water eruit gehaald en wijn erin gegooid, echt gaaf om te zien) en een groot podium waren geplaatst om het iedereen naar zijn zin te laten hebben. Na een tijdje op het plein te hebben rondgehangen sloeg de klok opeens 12:00 en werd er van alle kanten van de balkons confetti gegooid… een regen van confetti over het hele San Marco plein was het resultaat en echt geweldig om daar midden in te staan!

Na deze geslaagde trip hebben we besloten dit vaker te doen. De treinen zijn erg goedkoop en we wonen bijna praktisch op het station met ons appartement. Zo proberen we iedere zaterdag de trein te pakken naar een stad of plaats om te voorkomen dat we de hele dag in onze kamer liggen weg te stinken en zijn we al naar Mantova, Bologna en Ferrara geweest.
De zaterdag is dus goed verzorgd, maar ook voor de zondag is het wel chill om wat te gaan doen.. dus na verschillende activiteiten en feesten van Erasmus te zijn afgestruind, hebben we eens een goede selectie opgezocht om voortaan te gaan voetballen. Bavel 10 blijft natuurlijk ook niet stilstaan dus dat mag ik dan ook zeker niet doen wil ik nog minuten maken op het veld straks.
Enfin, met een groep van 11 man gaan we dan nu geregeld iedere zondag te voetballen in het park met een biertje! De weekenden zijn dus goed gevuld hier en vliegen erdoorheen!

Komend weekend is het programma dan wel een beetje omgegooid. Zondag gaan we kijken hoe die mannen van FC. Parma een bal raken en ze moeten tegen een club uit Milaan… iets met rood-zwart gestreepte shirts, als je ze ziet ken je ze vast wel! Super vet en kan echt niet wachten om van Bommel en Emanuelson eens uit de wedstrijd te schreeuwen en ze de Hollandse groeten te doen! Alhoewel… als dat nog niet is gebeurd de dag ervoor. Want zaterdag staat er een trip naar Milaan op het programma. De training zullen we dan eens goed in ons opnemen van AC. en verder is er dan ook nog Milaan - San Remo (wielrennen), die, zoals de naam al een beetje doet vermoeden, start in Milaan komende zaterdag! Een mooi weekend staat dus voor de boeg waar we zeker eens goed van gaan genieten!

Sorry dat het verslag zo lang uit bleef! Maar nu ga ik er toch echt mee kappen. De meeste sterke verhalen (en dat waren ze zeker) en mooie weekenden zijn ongeveer wel verteld. Owja, ik zit hier inderdaad voor school, doe hier mijn minor IBD tegenwoordig dat is dus de hele reden dat ik hier vertoef! Maar ook school is prima, wel wennen eerste weken, want wij als schijnheiligerds kwamen om 9 uur op school als de klas om 9 uur begon. Maar dan tref je een college zaal aan met 4 andere studenten… een half uur later zit de hele zaal ongeveer vol (de rest komt daarna nog wel eens aankakken) en gaat de leraar er ook eens voor zitten om te beginnen. Haha! Academisch kwartiertje/half uurtje noemen ze dat hier haha schitterend!

Lieve mensen het gaat me hier heel goed! Over 2.5 week ben ik weer even terug om te kijken hoe het daar allemaal gaat en natuurlijk om Bavel Izz Music niet te missen!! Ik zie vast een groot gedeelte weer even!! Ik kijk er al naar uit!

Ciaaoooo
Ariverdercieeeee, saluteeee
Bacioo,

Jaap (chee???!, Come?!! Haha zo begint een gemiddeld gesprek hier! Schijnbaar weinig Jaapen hier in Italië!)

• 13 Maart 2012 - 14:35

Manon:

Haha super leuk jaap! Jij vermaakt je daar dus wel! Misschien zien we elkaar binnenkort in bavel nog! X

• 15 Maart 2012 - 21:20

Marian Van Dijk:

hey zo te lezen heb je het reuze naar je zin geniet er maar lekker van groetjes

• 20 Maart 2012 - 20:00

LIdwien Bastiaansen:

Hoi Jaap, hoorde van je moeder dat je weer aan het schrijven bent geslagen. Super leuk om te lezen, houd ons op de hoogte. Tot bij Bavel izz Music en dikke kus van alle Basjes van de Gilzeweg!!!!