Milano e la Toscana - Reisverslag uit Parma, Italië van Jaap Bastiaansen - WaarBenJij.nu Milano e la Toscana - Reisverslag uit Parma, Italië van Jaap Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Milano e la Toscana

Door: jaapbastiaansen

Blijf op de hoogte en volg Jaap

29 Maart 2012 | Italië, Parma

Twee weekenden zijn verstreken en dus lijkt het me wel weer een strak plan om wat verhalen te lossen.
Ten eerste natuurlijk bedankt voor de vele reacties en voor de fb fanaten onder ons
grazie mille voor de likes!

De vorige keer liet ik jullie achter met het verhaal dat ik naar Milaan zou gaan en daarna de hekken in zou klimmen bij FC. Parma om wat Nederlandse bekenden toe te schreeuwen. En laat ik daar dan ook gewoon meteen mee van start gaan. Twee weken geleden was het eindelijk zover.. Na lang te hebben uit gekeken naar het weekend, waarin we het grote AC Milan zouden kunnen zien spelen, was het dan eindelijk zaterdag! De wedstrijd begon zelf pas om 18.00 uur dus alle tijd om de stad Milaan eens te gaan ontdekken. Nadat de trein in het enorme station van Milaan was gearriveerd, was het sprinten geblazen naar eerst de Mac voor een stevig ontbijt, maar daarna heel snel door naar de metro voor de wielren-klassiekert Milaan – San Remo. Eenmaal in de metro was het duimen geblazen dat we het zouden redden, maar na een kort onderzoek op internet bleek dat we een uur te laat waren en ook nog eens in de verkeerde metro... Achjaa, dan maar de stad zelf rond struinen en goed de toerist uithangen.

Dat laatste zit er inmiddels al goed in, want gewapend met een volle tas met eten en camera's en met 2 waterflessen aan de zijkant steken we goed af bij de locals hier. Met deze modieuze outfit leek het ons dan ook geen verkeerd plan om over de duurste winkelstraten van Milaan te paraderen. Bij iedere winkel en boutiek die we daar voorbij liepen, stond een gezellige uitsmijter/beveiliger die ons aankeek of we liever even door wilden lopen haha. Moet dan ook wel zeggen dat het niet een gemiste kans was voor ze, want naar een drie-delig Armani pak of een diamanten tiara was ik die dag niet specifiek op zoek.

Verder hebben we behalve Maik de Boer te hebben gespeeld ook nog wat aan het culturele gedaan. We hoorden dat de op 2-na grootste kathedraal in de wereld in Milaan te vinden is en dat laten we ons dan geen twee keer zeggen. Na 165 treden te hebben geteld stonden we bovenop de kathedraal die echt heel erg indrukwekkend is en van waar je een goed overzicht hebt over het wel redelijk saaie Milaan (behalve wat daken met de schone was en af en toe een verdwaalde flatgebouw is er aan de skyline weinig aan). Na nog een keer te checken of het 165 treden waren stonden we plots beneden en was het zaak serieus te haasten naar Parma. Zoals in het vorige verslag verteld, zou die wedstrijd zondag zijn, maar tooooch niet, gewoon ouderwets op zaterdag en we hadden geluk dat we de trein nipt haalden om met de AC Milan supporters mee te reizen.

Nadat de aanstekers en golfballen waren ingeleverd bij de stewards konden we plaats nemen op de B-side van FC Parma (natuurlijk kent die niet zijn gelijke, maar voor de juiste beeldvorming). Na een goed begin van de Parma-supporters namen de Milanezen het heft in handen, want de helft van het stadion was duidelijk voor die rood-zwarte shirts. De sfeer was geweldig en het voetbal nog veel beter.. althans dat van AC. Echt geweldig om van zo dichtbij één van de grootste voetbalclubs ter wereld te zien spelen! Een wedstrijd die eindigde in een magere (gezien het drama spel van Parma en de vorm van Milan) 0-2, met als man-of-the-match.. jaawel onze eigen Urby Emanuelson! Janneke en Arthur hartstikke bedankt voor dit cadeau, echt onvergetelijk!

Na het voetbalspektakel was het weer een rustige week school waarin vooral het aankomende weekend weer werd geplanned. De dagtripjes zijn leuk, maar even ergens doorhalen zou helemaal geweldig zijn natuurlijk. Al snel leek het wel een aardig idee om de Toscane eens te bezoeken… dat kan natuurlijk nooit in 2/3 dagen dus hebben we het dit keer bij 4 steden gelaten, namelijk Viareggio, Pisa, Lucca en een dorpje genaamd Barga!

De reis begon naar Viareggio, wat een kustplaats is met een grote haven voor plezierboten en grote yachts. De stad biedt naast het strand en de haven eigenlijk niets, maar meer hadden we ook niet echt nodig! Zwembroek aan en op het strand liggen.. dat is ook geen straf natuurlijk! Maar nadat de zonnebrand was uitgewerkt, was het weer eens tijd de trein te pakken naar de volgende stad, want 4 steden in 2 dagen is goed doorknallen.

Het station van Viareggio vertelde ons dat we nog 3 minuten hadden om de trein te pakken dus nadat we snel het reisschema hadden gecheckt waren we net op tijd voor de trein.. die volgens de planning maar 15 minuten zou duren. Nou is punctualiteit niet het grootste kenmerk van Italië, maar na een half uur geen Pisa te hebben gezien begonnen we toch een beetje te twijfelen. Zeker nadat we opeens via de intercom hoorden dat we het laatste station “La Spezia Centrale” naderden en iedereen uit moest stappen, dachten we al dat het toooch niet de juiste trein was. En jaawel, nadat we het zand uit de ogen hadden gewreven en de zonnebril beetje hadden laten zakken, zagen we dat het de trein VANUIT Pisa was en niet NAAR Pisa. Haha achja wel nog een half uurtje La Spezia kunnen bekijken, maar na 2 uur waren we dan eindelijk bij onze eindbestemming voor de zaterdag, Pisa!

Aangekomen is het traditie het tourist-office te zoeken om stadskaart en de hotspots na te vragen. In Pisa werd ons verteld dat we heel veel geluk hadden want net die avond dat wij er zouden overnachten werd er in Pisa het nieuwe jaar gevierd (of iets van bevrijding, veel vuurwerk in ieder geval). De avond was dus geweldig in Pisa met een grote vuurwerkshow en pleintjes waar mensen stonden te dansen op live muziek. Toen de avond er weer opzat, was een stevig ontbijt noodzakelijk voor een goede fotoshoot bij de toren van Pisa. Haha echt geweldig hoe daar opeens een blik chinezen wordt opengetrokken die in de rij staan om een foto te maken dat zij de toren gewoon recht duwen!! Na een tijdje mensen te hebben gekeken en we zelf de spierballen hebben laten rollen om die toren overeind te helpen, hadden we het daar wel gezien. Nu resteerde nog Lucca en Barga.

En Lucca, een vrij onbekende stad, is echt een geweldige stad die ik iedereen aanraad om eens te bezoeken. Niet erg toeristisch en heel erg Italiaans met smalle kromme straatjes, kleine kerken, mooie piazza’s en historische torens. Het plan was om vanuit Lucca eerst de bus te pakken naar het dorpje Barga, maar helaas was daar net die dag een festival, dus reden er geen bussen. Achjaaa..... meer tijd voor Lucca! Die tijd was stiekem wel heel lekker om even rustig de stad te bekijken en lekker relaxen op een pleintje. Daar doe je het wel voor. Toen we onderhand iedere kerk hadden gezien en iedere straat op foto hadden gezet, was het tijd om Toscane voorlopig gedag te zeggen. Maar zeker maar voor voorlopig, want het is echt een geweldige gebied waar we nog zeker vaker heen zullen gaan!

Pero gente (dat Italiaans gaat ook zo hard he haha), ik ga jullie nu even alleen laten, maar dit keer echt maar heel even, want over een nachtje ben ik weer in Nederland om alle verhalen een keer in geuren en kleuren te vertellen in plaats van plat op papier/scherm. Heb er echt heel veel zin in en hartstikke bedankt voor het leven van deze blog natuurlijk!!

Grande bacioo,

Jaap

• 29 Maart 2012 - 12:38

Ties:

Klasse verhaal! Tot morgen jonge, wordt genieten!

• 02 Mei 2012 - 09:41

Marian Van Dijk:

he Jaap, Fijn dat je zo geniet van je stage maar ben je nu al thuis? Nou dan misschien tot binnenkort groetjes marian