Bienvenido en Buenos Aires - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Jaap Bastiaansen - WaarBenJij.nu Bienvenido en Buenos Aires - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Jaap Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Bienvenido en Buenos Aires

Door: Jaap Bastiaansen

Blijf op de hoogte en volg Jaap

19 April 2014 | Argentinië, Puerto Madryn

Daar was het moment dan. Het moment om mijn stoere woorden waar te maken. 11 weken solo door zuid Amerika rond trekken met een backpack, een fles water en de VI van vorige week op zak. Wat voelde het vet om dat te zeggen en zeker ook nu om te schrijven, maar toen ik eenmaal moest inchecken bij Schiphol voelde ik me een stuk kleiner dan de 1,97 die jullie nu in je hoofd hebben.

Ik ga het dus echt doen, de reis waar ik vanaf september auto's voor heb gewassen, dienbladen heb laten vallen en vele documenten heb ingescand en telefoontjes heb mogen plegen bij Lussenburg.
Nog een laatste knuffel van mijn ouders, Ties, Robert en Karlijn en op naar de tango, gaucho's, gletsjers, woestijnen, zoutvlaktes en nog 10.000 andere dingen die mij hopelijk allemaal staan te wachten.
Eenmaal ingecheckt en na de verplichte Facebook update viel de spanning van me af. Tijd voor een filmpje in het vliegtuig en een geweldige zonsopkomst, toch even die romanticus in mij laten horen, boven de groene oneindigheid van de amazone. Dit geluksmoment wees me weer op mijn doel van deze trip... Genieten van de vrijheid en ontzettend veel mooie dingen opzoeken.

Echter ging dit moment van geluk even over toen de landing werd ingezet. Om mij heen kijkend geen buitenlander onder de 30 te vinden. Het besef van alleen rond trekken kwam dan ook binnen. Bij de bagageband was ik driftig op zoek naar een andere backpack en deze kwam ook snel. Mijn ogen enkel geconcentreerd op die felgroene backpack zou mij aan mijn eerste contact moeten gaan helpen. Ik ben namelijk niet de enige die alleen aan komt en reist, toch!
Dat was inderdaad niet het geval, want na twee rondjes over de bagageband stond een mooi exemplaar van in de 50 klaar om deze backpack op de rug te doen. Hmm jammer... Maar eenmaal door de douane stond er een menigte alsof de president was geland. Er waren namelijk stakingen en het hele openbaar vervoer lag plat, met als gevolg dat iedereen een taxi moest boeken. Na enkele seconden pikte je dan ook meteen de andere gestrande backpackers eruit en voor ik het wist stond ik met 8 andere reizigers van mijn leeftijd. Nog een seconde later kwam er een gladde blonde jongen op mij af die van een kilometer afstand zag dat hij niet de enige kaaskop op het vliegveld was. De klik was er meteen en toeval bestaat niet, want hij had hetzelfde hostel geboekt. Om dit te vieren besloten we, Freek en ik, de eerste avond het er maar goed van te nemen en naar een van de betere steak houses te gaan die Buenos Aires kent om daar direct een stuk vlees van 700 gram naar binnen te snoepen met een Bourgondische vino Rosso. Goed afzien dat backpacken zeg.

Na de toeristische highlights te hebben afgestreept was het tijd om te onderzoeken wat een Argentijn nou echt belangrijk vindt en wat hun passie is. Met deze gedachte stond ik voor een poster dat er die avond kaarten beschikbaar waren voor Club Atleticó River Plate tegen Rafaela. Voor de vrouwen, dat is voetbalwedstrijd.

5 min voor de wedstrijd was het stadion nog maar half vol, maar na 10 min speeltijd was het bomvol wat ze graag met een overdosis aan passie lieten horen. Nou ben ik NAC gewend, waar een goede sfeer heerst, maar hier werd de liefde voor de club 90 minuten ongekend bloot gelegd. Het 'zitten-doe-je-thuis-principe' leek hier geboren. Het hele stadion sprong en zong de club naar de 2-0 overwinning dat je het massieve stadion onder je voeten voelde trillen en het onmogelijk werd om geen kippenvel te krijgen.

Voetbal leeft dus hier, maar de andere passie van de stad vind je op iedere hoek van de straat. Waar we in Brabant de polonaise hebben, hebben ze hier een nóg elegantere manier gevonden om op de muziek te bewegen. Ik wist ook niet dat het kon, maar jawel de tango wint het na een week vergelijken toch echt van ons gehos.

Er werd ons aangeraden een adresje op te zoeken en te vragen naar de tango show. Aankomend bij het adres, wat een restaurant bleek te zijn, werd gevraagd 18 euro in te leveren om verder te mogen naar een goed verstopte deur met een trap naar de kelder van het restaurant. Hier stond ons een klein theater te wachten waar een geweldige tango show werd uitgevoerd. Nu alle bewegingen in het hoofd zaten, was het zaak de scherpe randjes eraf te halen door nog een tangoles te nemen. Ik kan je vertellen, ma, ik heb dat talent van geen vreemde.

Nu, een week later, zit ik in de bus naar Puerto Madryn. Thuishaven voor zeeleeuwen, dolfijnen, pinguins en in de juiste maanden ook van orka's en walvissen. Buenos Aires was geweldig met veel feesten, voetbal en vooral erg leuke mensen. Inmiddels is Freek helaas een andere kant op gegaan, maar reis ik nu met een andere leuke Nederlandse gast, Nick, richting Patagonië. Het weekje party'en maakt nu plaats voor lange busreizen over uitgestrekte landschappen, waar per hectare maximaal 1 koe of schaap verdwaald rond loopt, wilde natuur en vele excursies. Ik kan niet wachten jullie nog jaloerser te maken met mijn volgende verhaal.

oke sneak preview dan... morgen walvissen zoeken en maandag snorkelen met zeeleeuwen, die hopelijk niet vies zijn van een natte zoen.

Voor nu:
Hasta luego amigos! No te preocupes, estoy disfrutando cada momento aqui.

Super bedankt voor het lezen van mijn blog en een hele dikke kus uit Argentinie!!!!

Foto's zal ik zo nu en dan op Facebook uploaden. Ik hoop deze week de eerste selectie er op te plaatsen

  • 20 April 2014 - 00:39

    Luc:

    Moat

  • 20 April 2014 - 01:34

    Ma En Pa:

    Een erg leuk geschreven verslag Jaap. Jongen, geniet er van en kom straks met schitterende en mooie verhalen weer gezond thuis. Liefs mams en paps

  • 20 April 2014 - 08:31

    Chantal:

    Jaap!! Heel gaaf om jouw ervaringen daar te lezen! Beetje spieken of je ongeveer dezelfde route neemt als ik;) ik krijg hierdoor zoveel heimwee naar zuid Amerika!! Ben erg benieuwd naar je verhalen van Patagonië! Geniet er van! X Chantal

  • 20 April 2014 - 09:21

    Marian Brouwers-bartelsl:

    Hallo jaap erg leuk om te lezen .fijn dat het allemaal goed gaat .geniet er van
    Maar dat doe je al. .pas goed op jezelf .groetjes

  • 20 April 2014 - 09:37

    Lars:

    Leuk om te lezen Japie! Geniet ervan daar. Of ik jouw woorden: Komt goed!

  • 20 April 2014 - 10:27

    Toine Vriends:

    Eerste hoofdstuk van een leuk boek, Jaap op reis. Geniet er van Toine.

  • 20 April 2014 - 10:41

    Hetty Frijyers:

    Hoi Jaap!!
    Wat geweldig om op eerste Paasdag jouw reiservaringen te lezen. Super!! Geniet er maar van, maar dat doe je al, zoals ik alles lees! Ik ben benieuwd naar het vervolg.....

  • 20 April 2014 - 12:50

    Janneke:

    Lieve kleine grote broer!
    Ik had natuurlijk al wat highlights meegekregen via de whatsapp en Skype, maar toch super leuk om dit verslag te lezen! Ik kon hier en daar wat gegniffel niet nalaten. En al klinkt het wat gek (en super verwend) aangezien Art en ik ook aan het reizen zijn, ben ik toch ook wel een beetje jaloers op jouw reis hoor, zo vet wat je aan het doen bent en nog van plan bent

  • 20 April 2014 - 12:51

    Harrie En Ineke Nuijten:

    Fijne tijd toegewenst en hartelijke groeten, ook van de Paashaas.

  • 20 April 2014 - 12:56

    Janneke:

    Oops er ging wat mis bij mijn vorige bericht, hier het vervolg......
    Blijf er lekker van genieten kleintje en keep us posted, want het is echt leuk om te lezen!
    Dikke kus je zus

  • 20 April 2014 - 13:07

    Marianne En Frank De Brouwer:

    Hoi Japie!
    Gezellige en interessante leesvoer die jij ons toestuurt. Ik kijk nu al uit naar de foto's en het volgende reisverslag.
    Geniet van al deze leuke ervaringen.
    Goede reis verder.


  • 20 April 2014 - 13:18

    Marian Van Dijk:

    Nou jaap je hebt er leuke week opzitten en je kunt gezellig schrijven zodat het leuk is om te lezen. Nog veel plezier en tot d volgend keer

  • 20 April 2014 - 14:25

    Karlijn:

    Blijft genieten om je verhalen te horen! Heel leuk!
    Ben benieuwd naar de piccaaas!! En als je terug bent maar even een tango dansen wagen dan!
    Veel plezier schatje en tot skypess!
    X X X X X X X X X X

  • 20 April 2014 - 14:48

    Joost&majella:

    Leuk hoor Jaap en wat heb je een gezellige schrijfstijl. Geniet van dit avontuur, we zullen je blijven volgen en passen intussen op Karlijn . "komt goed". ;))

  • 20 April 2014 - 18:07

    Zwoare Meees:

    Goeie tekst pad. Al langer dan een week daar, dat is nu al boven mijn voorspelling (+/- 3 dagen). Eej geniet ervan en ik ben benieuwd naar het volgende verhaaltje!

    Groete!
    zoon van...

  • 20 April 2014 - 20:11

    Lisa:

    Hey jaap!
    Super leuk om dit te lezen. Je zit op een mooie plek zeg.
    Veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verslag :)
    Groetjes Lisa

  • 20 April 2014 - 21:32

    Lidwien:

    Hey Jaap fijn dat je net als de vorige keer weer aan het schrijven bent gegaan. Heerlijk om te lezen en fijn om je reis een beetje te kunnen volgen. Ga vooral heel heel heel veel genieten. Heel veel liefs John en Lidwien

  • 21 April 2014 - 00:26

    Barteltjes Uit Dongen:

    Net of we mee op reis zijn.
    Veel plezier Jaap.
    Groetjes

  • 21 April 2014 - 15:17

    Regina:

    Leuk om je belevenissen te lezen. Hopelijk volgen er nog meer leuke verhalen.
    Heel veel plezier verder en genieten lukt volgens mij wel!!

  • 22 April 2014 - 21:36

    Herbert Uit Etten-Leur:

    Ik wist niet van je schrijftalent: ben benieuwd wanneer je je eerste roman gaat schrijven. Ik zie mijn reis naar Argentinie van 10 jaar geleden weer helder voor de geest. Goede reis: Baja con Dios!!!

  • 22 April 2014 - 21:54

    Herbert Uit Etten-Leur:

    Oei, mijn Spaans is er ook niet beter op geworden: Vaya con Dios!!!

  • 23 April 2014 - 15:01

    Eric Donders:

    Jaap man, klinkt waanzinnig wat je daar nu al allemaal hebt meegemaakt. Zo te horen ga jij nog een fantastische tijd tegemoet. Ik moet ook zeggen dat je het allemaal prachtig verwoord zodat wij hier het idee krijgen erbij te zijn.
    Geniet er van en ik hoop nog veel verhalen van je te mogen lezen.

  • 23 April 2014 - 19:15

    Elly Verseveldt:

    Goede reis verder. Pas goed op jezelf.
    Liefs van Elly

  • 23 April 2014 - 23:45

    Job:

    Echt gaaf Jaap!!
    Ben echt super jaloers!!
    Kan niet wachten tot je volgende verslag

  • 24 April 2014 - 22:16

    Thijs:

    Baas! lekker daar zo te horen.
    die tango wil ik nog wel zien. ;)
    veel plezier

  • 27 April 2014 - 23:16

    Wies En Kees:

    Hey avonturier,
    zo te zien ben je al aardig ingeburgerd daar. Je hebt zelfs de moves al onder controle begrijp ik uit je verslag. Geniet ervan en ga zeker verder met je mooie verslag want het is echt geweldig om te lezen . Zo kunnen wij ook een beetje meegenieten
    Groeten van je surrogaat ouders wies en kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Puerto Madryn

Jaap

Actief sinds 03 Sept. 2010
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 18973

Voorgaande reizen:

02 Juli 2016 - 01 Oktober 2016

Met de Trans-Siberian Express richting Azië

09 April 2014 - 22 Juni 2014

Rondreis Zuid-Amerika

08 Februari 2012 - 13 Juli 2012

Studeren in Parma

04 September 2010 - 28 Januari 2011

Valenciaaa

Landen bezocht: